اولین قدم های استاندار مردمی و متعهدبرای بافق
 



بافق غريب شهري افتاده بر حاشيه كوير .. شهري كه عمران و آبادي و سازندگي در آن گويي سال هاست طلسم شده است .. شهري كه دهها سال است فرمانداري است و خلال اين سال ها مديران بسياري از گوشه و كنار ايران بخشي از دوران خدمت خود را در آن گذرانيده اند اما بسياري موارد هنوز به سبك و سياق يك زندگي سنتي و بسيار قديمي باقي مانده است . به طوري كه مي توان الگو هايي از زندگي كشاورزي در دوران باستان را در بعضي از روستاهاي آن مشاهده كرد .
كشاورزي بافق در حوزه وسيعي وابسته است به آبي شور كه از دل قنات هاي  بازمانده از دل قرون و اعصار به مظهر خاك مي رسد و مرداني با دست هاي پينه بسته و پاهاي ترك خورد با وسايلي كاملا ابتدايي به كشت و زرع مي پردازند . خانه ها اكثرا گلي و تو سري خورده و محقر است . امكانات بهداشتي و محيط زيستي در آن گاهي از حد صفر هم پايين تر است . نحوه ساخت و ساز ها بيشتر فاقد ساز و كار هاي پيشگيري كننده از آفاتي طبيعي چون سيل و زلزله است اما آن چه بيشتر در اين ميان ملال آور و سئوال برانگيز است عبارت است از :

1 - جاده مواصلاتي بين بافق و يزد .. جاده اي كه آسفالت آن سال ها وقت گرفت و اين را نسل اول انقلاب از دوره سابق به خوبي به ياد مي آورند . تازه وقتي كار آسفالت آن هم تمام شد جاده اي غير استاندارد از كار در آمد كه تا كنون دهها و صدها كشته بر اثر حوادث و سوانح پيش امده در آن داده است آن هم در مسافتي 110 كيلومتري كه دو بانده كردن آن نه چنان هزينه بر است و نه كوهستاني است كه مشكل براي اجرا داشته باشد .
شايد قناعت و صبوري بيش از حد مردم بافق باعث شده مسئولين بيايند و بروند و در اين مورد اقدامي نكنند . نگاهي گذرا به جاده هايي كه ساير شهر هاس استان را به يزد وصل مي كند ما را به وجود تبعيضي ولو ناخواسته متوجه مي كند . تبعيضي كه تحت هيچ شرايطي روا نبوده و نيست كه در حق مردم بافق اعمال و يا تحميل شود . آن هم شهري كه نه تنها سربار بودجه كشور نيست بلكه از محل معادن غني ان تمام مملكت نيز بهره مند مي شود . معادني چون چغارت و ساير معادن در اين منطقه ادم را به ياد شخص متمولي مي اندازد كه با سر و وضعي ژوليده و لباسي مندرس در انظار ظاهر مي شود .
بدون ترديد اقدام استاندار مردمي و متعهد يزد در اين مورد مي تواند مويد اين واقعيت باشد كه دولت جديد يك سر و گردن در سازندگي و عمران و تامين نياز هاي عمومي و مهر ورزي به مردم از ساير بلند تر است .
2 - تقريبا در تمام شهرستان هاي استان يزد لوله كشي گاز شده است مگر بافق كه هنوز مردم بايد كپسول 8 كيلويي گاز را به دوش كشيده و با زحمت و مرارت به خانه هاي خود ببرند . بافق كه سقف كانون هاي گرم خانواده در سراسر ايران مرهون و مديون آهن آلات آن است چرا نبايد از گاز كه يكي ديگر از ثروت ها و سرمايه هاي سرشار كشور است بهره نبرد ؟ !  اين كه مردم يزد و اردكان و تفت و مهريز و ميبد و .. گاز لوله كشي داشته باشند اما مردم بافق از آن محروم باشند بر اساس كدام برنامه و ضابطه اي است  ؟  ستون بدهكاري دولت به بافق خيلي سنگين شده است كه اميدواريم با همت استاندار محترم اين نقيصه و كمبود هر چه سريعتر بر طرف شود و مردم وجود يك دولت مردمي را در خانه  و كانون گرم خانواده احساس كنند .

۳- آب و آهن این دو مایه حیات و استحکام  بافق و اصفهان را تبدیل به دو مرکز استراتژیک کرده است که یکی با دیگری تکمیل می شود  . اما یک حلقه مفقوده در این میان وجود دارد و آن پاره ای مشکلات اداری برای انتقال آب زاینده رود به شهرستان بافق است . آهنی که از معدن چغارت بافق به کارخانه ذوب آهن اصفهان منتقل می شود نقش بزرگی در تبدیل آن استان به شهری فعال و صنعتی ایفا کرده است که جا دارد در مقابل مسئولین محترم زمینه های لازم برای حل نهایی و اخذ موافقت جهت انتقال آب مورد نیاز بافق از زاینده رود را فراهم آورند .. تلاش های صورت گرفته نیاز به همتی تکمیل کننده از جانب استاندار جدید یزد دارد که همگان چشم به انجام آن دوخته اند
۴- وضع بهداشتي و بيمارستاني و درمان و خدمات كلينيكي و پارا كلينيكي در بافق با كمبود شديد مواجه است . هنوز كه هنوز است در بسياري از موارد ناگزير بايد بيماران را به مركز استان منتقل كنندكه تبعات و عوارض بسياري را به دنبال دارد . در شرايطي كه ما در كشور  گروه وسيعي از پزشكان مجرب و متخصص در اختيار داريم چرا بايد شهري مثل بافق فاقد امكانات درماني و بخش هاي مربوطه  آن باشد .
بافق از شهرهايي است كه بالاترين راي را به دكتر احمدي نژاد داد با اين انگيزه كه برنامه ها و اهداف ايشان در عمران و آباداني و مهر ورزي به مردم محروم شامل حال اين شهرستان شده و مردم بافق در دوره دولت ايشان شاهد تحولي اساسي و نه باري به هرجهت در كليه زمينه ها باشند .. انشا’ الله
س . ح . طاهری سايت داور 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا